lørdag 16. mai 2009

Sensasjon i Romedal Almenning



En biltur tirsdag kveld for å se om vegbommene var åpnet resulterte i intet mindre enn en sensasjon! På ei hogstflate 50m fra veien oppdaget jeg noe i toppen av ei lita gran. Jeg stoppet for å studere dette dyret, og jeg hadde sett at det var ei ugle, men hu var DIGER! Den grå- spraglete fuglen snur seg mot meg, og jeg ser gule øyne i tydelige ringer rundt øynene. Størrelsen minner om tiur. Jeg tar fram mobilen for å få tatt et bilde av dette fenomenet, og bestemmer meg for å kjøre ned det møkkete vinduet først for å få et bedre bilde. Da stikker den av! Det er akkurat som den flyr i slow-motion. Utrolig lett flukt, "hegre-lignende" står det i ei fuglbok jeg har, og det synes jeg er en passende beskrivelse. Vel-vel, så fikk jeg ikke foreviget øyeblikket denne gangen. Har lagt inn et par fotos hentet fra internettet (synes det er riktig å oppgi fotokilden).


Dette må dreie seg om ei Lappugle, men den er jo sjelden herover. Jeg vet at det er gjort observasjoner i Trysil, Grue og faktisk på Tangen, så umulig er det jo ikke. Jeg tok kontakt med et fugle-orakel fra distriktet for å få bekreftet dette. (Nei, ikke den media-profilerte Bjørn...) Han bekreftet at det nok ganske sikkert var ei Lappugle, og at dette måtte følges opp. Observasjoner på denne tiden av året, vil jo si at det sannsynligvis er en hekking i området, og det ville være en sensasjon, sa han.


Litt om Lappugle fra "Store norske": lappugle, Strix nebulosa, fugleart i uglefamilien. En av våre største ugler, litt mindre enn hubro. Gråbrun spraglet med et mer utpreget slør, som konsentriske, brune ringer rundt øynene, enn noen andre ugler. Utbredt i nordlige barskoger fra Finnmark gjennom Sibir til Nord-Amerika. Spredt hekking har forekommet mot sør til Hedmark. De 3–6 eggene legges i gamle rovfuglreir. Trolig overveiende standfugl.


Hvis det er hekking vil den holde seg i området et par måneder, så muligheten for å få et glimt til er ikke umulig siden denne er aktiv jeger i skumringen. Jeg skal prøve å få med meg en kjent naturfotograf fra media som er medlem av banden til å ta noen flotte bilder av denne. Fortsettelse følger, forhåpentligvis...

1 kommentar:

BG sa...

Må ha litt erfaring og være litt medievant for å få tell slike bilder ja! Men ser da ikke ut som den har guleøyne? Eller var den pisstreng?