mandag 9. juli 2012

Alternativer til fugljakt

Mens ett bandemedlem har brukt helga på å spisse fugljaktformen, et annet har støvsugd campingvogna og ett har vært i NordNorge med enløper'n, har jeg brukt helga på å prøve å finne alternativer til fugljakt. Siden mye ligger til rette for pjuskete fuglbestand til høsten, har jeg gått ut bredt for å se på andre nisjer.
Nisje 1: Stokkmaur.
Se bilde. Har gjort kål på en haug stokkmaur. De gir dessuten rovviltpoeng, 0,1 pr arbeider og 1,0 på dronninga. Jaktopplevelsen var så som så, ikke særlig lystbetont. Sprayboksen kostet det samme som 15 HeviShot-patroner, så noen gullgruve var ikke disse rovviltpoengene. Tilsammen 13,7 rovviltpoeng. Terningkast: 2.
Nisje 2: Kvæks.
Har gjort kål på en enda større haug kvæks i helga, to bol! Egentlig skulle jeg jakte skrukketroll i takrenna, men jakta endret karakter da jeg møtte på en hærskare sinte gule små. Jakta artet seg mer som krig enn jakt, og ikke noe å si på adrenalinet! Dessuten rovviltpoeng for disse også, samme som for maur. Tilsammen 23,2 rovviltpoeng. Terningkast: 4.
Nisje 3: Blåmeis.
En blåmeis gjorde entrè i stua på lørdag kveld. Jakt skal ikke drives i påvirket tilstand, men inngripen var nødvendig! Derfor ble det kætsjænrirlis. Brukbart adrenalin her også, mest hos blåmeisen tror jeg. Da kjerringa kom med sleiva gjorde jeg et byks og reddet den redde lille! Vet ikke om sleiva var ment på meg eller meisen, men vi gikk klar begge to. Trekk for dritt på stuegulvet, terningkast: 4.
Nisje 4: Flue.
Først innendørs med unga. De viste en voldsom iver, og treffsikkerhet! Senere utendørs på sykkeltur. Med kjeft som en bardehval gikk sykkelferden gjennom allmenninga, og ei flue så det for godt å oppsøke det sorte hull. Den traff meg på drøvelen (tror det ble blåmerke), og smaken var langt fra god! Trekk for den siste opplevelsen, terningkast: 3.
Nisje 5: Rumpetroll.
På jakttur med hele familien. Jeg stod som en Hegre i sivkanten og stirret til øyet ble stort som en vott, og slo lynraskt til etter et kvarter. Stemningen stod i taket da jeg stolt kunne vise fram et rumpetroll. Se bildet. Den var 2cm lang og veide 1,3g. Siden stemningen sank da middagsspørsmålet kom opp, ble dette også kætsjænrilis. Terningkast: 4.

Føler at jeg forstatt står uten gode alternativer, til tross for 36,9 rovviltpoeng. Stokkmaurjakta fortsetter noen dager til, så det kan ta seg opp. Har planer om å jakte vænn med gravemaskin, det er en potesiell opptur!

Ingen kommentarer: