søndag 19. oktober 2008

Ja Riktig..... 19 okt


Lørdag kveld stakk jeg innom Åsaga og besøkte elgjegerne. Fikk da glad-nyheten om at det var planer for ytterligere hogging ned til vannet! Herlig :) Jeg kom vel til å nevne at jeg skulle ta ei godstrekke rundt Helgåstjernet, og der skulle de ivertfall ikke jakte! Søndag kl 0817 tikket det inn en SMS fra Tore: Vi skal jakte ved Helgåstjernet! SABOTASJE Var nok noen som var redd jeg skulle ta 6.5 kilosen inni der. Men greit nok. Hentet bikkja hos Frk Harehus og dro rett til Ralph-skogen. Vi skværet opp gårsdagens feider i bilen og var bestisser igjen! Bikkja var helt spinnvill. Løp rett i skogen og etter 40 sek var losen i gang! Hørte Tiurn dro tidlig, Tetrix kom tilbake og fortsatte losen. Da dro det ei Røy, men fikk ikke avfyrt skudd! Men en kanonstart på dagen! Så også ei orrhøne litt lengre oppi lia, men kom ikke på skuddhold! Ble en 2-timers tur, før jeg tok frokost og satte kursen til KB. Gikk ei lang runde der. Hadde opp et par fugler, men det var ganske dødt. Hørte også aktivitet fra ei dustete harabikkje oppi der, så jeg bestemte meg for å ta østsiden tilbake. På toppen kom det noe jeg trodde var ei orrhøne. Den kom rett på meg i full fart. Fikk fyrt av et skudd, men fuglen dro videre. Da så jeg et merkelig langt nebb. Ble litt satt ut, så det andre skuddet ble kjempebom. Trolig var det ei Rugde har jeg blitt fortalt he he.. Gla jeg ikke traff, for det nebbet var nådeløst langt. Hadde opp ei høne litt lengre ned, men nok en gang uten å komme på skuddhold. Tiden var inne for å ta turen videre til kullet ved Jim-koie-skogen. Kjente det kriblet bra i kroppen da jeg begynte å nærme meg parkeringsplassen! Og gjett hva som ventet der. Først var bilen til Kildalen Snekkerverksted parkert faretruende nær destinasjon, og jeg begynte å bli usikker på om elglaget Sabotasje hadde begynte å jakte rundt kullet mitt. Og hvilke bil sto på Kull-parkeringa?? LandRoveren med Tiur-fjær! SABOTASJE. De jaktet riktignok på andre siden av veien ble jeg fortalt, men....

Fikk etterhvert en SMS fra Tore. Være med å jakte Tiur? Vi er ferdig for dagen. Vi møttes på Åsaga, og Andre kom med sin nye Harajegerlue. Kommentar overflødig. Etter en Elglag diskusjon, fant de ut at de ikke var ferdig for dagen allikevel, så det ble mer Elg på Tore. Da tok Andre og undertegnede med Tetrix til P-sau, sør for P-Tore, og satte igang. Elgjegerne hadde forsinket oss en liten time (mulig sabotasje), men vi var optimister. Så lite i starten, men etterhvert begynte det å skje noe. Tetrix loset som en gal, losen flyttet seg flere ganger og den ble lengre og lengre unna. Til slutt fikk han gubben til å sitte, men det var langt å gå! Vi smøg oss inn perfekt i skumringen, og kom perfekt på losen. Nå skulle gubben falle! Men ingenting skjedde. Det satt ikke noe Tiur ved losen. Skuffet sto vi og klødde oss i hodet da Tiurn plutselig letter 50 bak losen. Arghhhh! Andre fikk fyrt av et skudd, men den dro videre! Skjedd noen ganger i helga at Tetrix har loset langt unna fuglen, så her må det skjerpes mister! Nå begynte det å bli mørkt, og vi hadde lang vei å til bilen! Tok med en liten kilo Kantarell før gå-turen begynte! Og da begynte det å koke for Tetrix. Storfugl kull, los, fugl i hytt og pine. Skudd lys var det ikke, men jeg fikk fyrt av et lell :) Argelig at helgas høydepunkt kom da det var mørkt! Takk for turen Andre! Denna må vi gjøra opp att!

Det begynner å nærme seg føler jeg! Sett flere svartgubber i helga, men noen har nok vært under 6.5 kg, så de får spise litt mer før jeg fyrer av! Men Svartgubben skal i hus før jakta er over! Fin helg i skogen! Selv om jeg synes ei panne med kantarell var en skuffende fangst! Men håpet lever, dessverre gjør Tiurn det samme!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Takk i like måte! Det var spennende ei god stønn, når vi gikk innpå tiur`n! Jeg er enig at noen av oss bør få en svartgubbe før jakta er over.. Noen medlemmer mangler å få skutt slike, så de bør vel være fornøyd med en årsgubbe:)! Jeg tenkte å ta en som har bikka 5 kg, (Får gå gradvis oppover..;) litt før vesle julekvelden.. Da er dom vist fine å stoppe ut!

Anonym sa...

Den harajegerlua var utrolig kledelig! Får man kjøpt slike i samme rekvisitt-butikk som man kjøper harahusnummerskilt?

Anonym sa...

Www.tetteharajegereffekter.no