mandag 27. oktober 2008

Tiur igjen... og Tiurlause igjen. 25 okt

Espen og Erik lå over i koia fra fredag til lørdag. Undertegnede møtte opp ved daggry på Tomrop. Espen hadde mot alle odds sovet og det smalt både 5,8 og 5,2 historier i koia før vi gikk ut. Jeg skulle gå med Espen og Balder og Erik med Eira. Det var sterk vind og vanskelige forhold, og det skjedde svært lite. Et par fugler dro på avstand, men ellers lite action. Vi møtte Erik etter 2-3 timer og tok en lang og god lunsj ved et Tyribål. Etter lunsj skjedde det plutselig. Balder tok en kjempestand ved ei hogstfalte - og sto stiv som en påle. Har ikke sett noe så stivt siden... ja samma det....... Espen "tok en Tore" , " gå dit du så skal je ...." Det neste som skjedde var blaff-blaff-blaff.. Pang og Jihaaaaaa. Jeg løp ned ut av kratet jeg hadde fått post og der sto Espen ( alias Oluf) og blaffret med en Tiurjævel. I mine øyne var den en kylling, for vekta stoppet på 4,5kg. Meget bra jobb av Balder, og perfekt utført av Oluf. Så skjedde det noe som fikk med til å grøsse. Det smalt nedi lia der Erik gikk. Det gikk kaldt nedover ryggen min, og tok opp tlf og ringte Erik. Han hadde hatt kjempe sjanse på Tiur og selvsagt bommet. Stemmen hans skalv og var helt Shake Stevens.. Da kostet jeg på meg en liten Jihaaaa jeg og, og jeg kunne slappe av og nyte synet av nyskutt Tiur. Ingenting er så deilig som når Erik bomme på Tiur. Noe mer så vi ikke faktisk. Det var 1 situasjon, 1 stand, 1 skudd og 1 tiur. Var en smørblid jeger som avsluttet jakta ved 4 tida. Dulla fælt med denna Tiurn sin. Var stående og sjå sjalu på svartgubben, og det sleske rallkattlia smilet: "Var Tiur nr 30 detta gitt" og " Du fekk da ei stjertfjær ta meg Bjørn".. Balder glufset også i seg den siste skiva jeg hadde med servelat, så jeg kjente det var greit å ta kvelden der og da.

Artig å gå med Balder og Espen, de er jævlig dyktige jegere. Følte med litt som en deltager i nytt på nytt som hadde kjøpt plass i panelet via innsammlingsaksjonen, en litt annen liga - men veldig lærerikt var det. Så nå er alt duket for en 6.5! Dagens moral: "En Tiurjeger skyt tiurn sjøl, samma faan " Takk for Turen karer!
PS! Balder, det er bare å smukke på a Eira fort som F!

Ingen kommentarer: