lørdag 15. november 2008

3x"T" (Tiur, Tetrix og Tore)

Snøen som falt i forrige uke er borte, men ikke jaktiveren. Tetrix ville ta en av tiurene som var observert i elgjakta av en elgjeger han kjenner. Det gikk ikke mer enn et kvarter før losen var i gang, det vil si; tiuren loset først på bikkja, men så var spetakkelet i gang. Tross forholdsvis åpent skog, så ble de ingen skuddsjans, fordi jegeren stod med en håndkikkert i hånda da tiuren kastet seg ned fra furukvisten. En hare og noen orrfugler senere lettet nok en tiur. Jeg syntes den slo seg inn 100m lengre ned i lia, men det tok Tetrix med knusende ro (den dro med vinden, og bikkja fant den ikke igjen). Men det gjorde jeg! En hevi-shotladning gjorde at gubben skjøt rygg og rynket på nebbet; den svei! En påfølgende bismuth-ladning gav den nok ei "tæve". Panser-tiur! Etter å ha leitet i over en halv time med påfølgende kaffekopp, valgte jeg å gå mot bilen igjen. En krypende følelse av at den dro motsatt vei gjorde at tvilen vokste om jeg kom til å se den karen igjen. På vei til bilen fant vi noen orrfugl, og en av dem er nok litt tunghørt i efta...

Vi hadde en liten time til å jakte på før jeg hadde lovet å være hjemme igjen. Vi leiter litt til... På turen til skuddplassen hadde Tetrix los på to røy og en tiur, men de klarte å lure oss denne gangen. Vi gjør en runde, og plutselig ser jeg Tetrix små-loser under ei furu mens han dytter på noe som ligger på bakken. Der er tiuren! Gjett om jeg var glad! Den lå med utslåtte vinger (som på bildet), sein dau! Fant den to og en halv time etter at jeg skjøt på den, så det kan vel kalles lønn for strev. Pen fugl, 4,6kg.

En fin dag på jobben, med ca 20 fugl på vingene (...og en hare for den som interesserer seg for slikt).

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du sender ikke noen hare forbi uten å løsne skudd du vel? Du bor jo i hareveien 1!

Anonym sa...

Hvis jakt er og lete etter sjøldau Tiur så har je missforstått! Dette blir jo som en dag på plata med en narkohund.Finner litt her og litt der. Denne har jo helt tydelig blitt tatt av en rev, som skulle spare den kvelds! Nei dette blir lettvint

Anonym sa...

Nå synes jeg banden må besinne seg. Hvis dere hadde brukt energien på å jakte heller enn å prøve å skygge over misunnelse på såvel tiur-fangst som hare-fangst, så hadde dere kanskje hatt en tiur i sekken selv?:)
Til helga: Vørter-skål ved tyri-bål! ;)

Anonym sa...

åsså så suuuur.. uuuu

Anonym sa...

Bare send harene forbi! Så kan jeg dra dit med "Tassen" å jakte på dom senere. Prøvde å jakte på den du så.. Hadde en fin los, men fikk ikke skutt den..

Anonym sa...

Han har nok ikke slipt den forbi
uten å løsne skudd.
Har vel ræva full av hevy shot

Anonym sa...

FUCKING MURDERERS! I ALSO FLAGGED YOUR FUCKING BLOG ASSHOLES!