søndag 2. november 2008

Det snør det snør tidelibom

Snøfall denne uka gav elgjegerne på Åssaga håp om å få fullendt årets jakteventyr. Det skulle vise seg å gå utrolig glatt. Jeg og Frigg ble satt på sporet av det som sannsynligvis var to ungdyr. Hadde sporet ca ett kvarter før vi støkte i veien dyrene. De var innom tre poster før de endte på posten til Johnny, og da var det slutt. Bra slutt på årets jakt.
Dette åpnet for fortsettelse på den evige jakten på 6,5kg tiur på søndag. Det skulle vise seg å ikke bli lett. Så ei røy på langt hold, før Tetrix hadde los i et tett kratt. Det var så å si umulig å oppdage fugl i det krattet som var tettere en hårveksten til Bjønndalen. (Og da mener jeg på hodet, ikke skjeggveksten. Den er vel like tett som skogveksten i Sahara.) Tetrix vet stort sett hva han driver med, så det skvatt en fugl ut av krattet. Det smalt to ganger i børsa mi, og jeg fikk nok granbar til å lage årets juletre, så det var da noe...
Den siste måneden har som sagt gått med til elgjakt, og jeg har sett det svimlende antall av to elger i den tiden. Ironisk som det er så hadde jeg en flokk på 6 elger på under 30meters hold i dag, som satte punkum for en ellers så begivenhetsløs tur.
Snøen var altså kjærkommen for elgjakt, men noe forbanna drit til fugljakta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=U4WW_zDE_0Q&feature=related

Tore og Bjønndalen.

Anonym sa...

Saklig... Skjegget har sine praktiske fordeler, ja. Feks spiser jeg masse syltetøy på brødskiva til frokost. Da har jeg niste i skjegg og bart utover dagen, og "frisk" ånde helt til syltetøyet begynner å mugne.