tirsdag 25. november 2008

Banden med ny bomtur søndag 23.nov




Møtte opp før sola hadde stått opp, og var ivrige i ren bandestil. Vi var Tore, undertegnede, Erik og bandelærling Anders. Vi tok for oss Ralphmarka og delte oss i to siden både Eira og Tetrix skulle finne svartjæveln. Første økta var rett og slett mager og vi møttes på toppen av marka for en liten strategiprat. Mens vi sto og skravla fikk Tetrix monsterlos. Siden vi var 4 stk skulle 3 postere. Jeg fikk æren av å gå inn på losen, som var intens. Da jeg kom på ca 60 meter dro det en 6.5 kilos. Den tok rettning mot Tore, men kom ikke på skuddhold. Tetrix kom tilbake og fortsatte losen. Jeg smøg meg inn og kom på ca 30 meter da ei røy stupte inn i tettskogen. Fyrte av et skudd inn i krattet, men datt nok bare kvist, kongler, snø og mose. Vi satte kursen ned mot Erik og Anders da Tetrix gikk rett i en ny los. Både Tore og jeg gikk inn mot losen - alt var perfekt, men ingen fugl. Anders og Erik sto fortsatt på post, noe som ga en stor tilfredshet. Jeg jaktet svartgubbe, og Erik var satt ut av spill. Synd det nok engang ente uten fugl.

Vi tok turen ned i marka igjen, og møttes for en lunsj neddi skogen. Litt fugl hørte vi på vei ned, et par småloser, men ingenting å skrive om. Vi hadde en skikkelig Tyrilunsj med bålkaffe, brimilefse, toast.. Herlig - men når banden får fylt opp vomma til randen - er det lite energi til videre jakt. Vi forflyttet oss etter lunsj, men ble mest energiløs labbing. Avsluttet turen med litt opplæring av god jaktskikk og tips for Anders. Er man jeger er man jeger - og jakter man med banden, jakter man med banden :)

Takk for turen karer! Begynner å bli satans drittlei og blogge uten fangst, men en fin dag var det vitterligen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du glemte å ta med at jeg plaffet to ladninger på en svartgubbe rett før lunsjen. Ble vel bom på begge, etter mengden kvist som datt ned å regne. Husker spesielt den dype medfølelsen dere hadde, og at dere virkelig hadde unnet meg en tiur (til) i høst...

Til de av dere som er på jakt etter brukbare, lovlige hagl kan jeg nå anbefale bismuth. Fungerer ikke særlig bra på fugl, men er sinnsykt bra på kvist!