mandag 12. oktober 2009

Pause i elgjakta, ja da blir det harajakt!

Da er første uke av elgjakta over. Det er noen som er ferdig allerede, mens noen mangler kun få igjen. Deriblant det jaktlaget jeg jakter med. Vi mangler et dyr. Men ettersom terrenget er et jevt fugl og harajakt terreng har vi utsatt å felle det siste dyret..
 
Jeg tok meg fri i 7 dager for å jakte elg, men gutta skulle på jobb i dag, så da var harajakt som sto for tur. P. O. F (en eldre elgjaktmedlem) av meg ble med. Også tidligere harajeger.. Etter å ha jaktet elg denne uka har det blitt observert noen harar, svartgubber og andre dyr ute i terrenget. Så vi møttes i koia for å legge en slagplan. P.O hadde vært der en stund og rukket å fyrt opp i ovnen og satt på kaffe. Vi ble fort enige om hvor vi skulle jakte hara. Sarons dal skulle haran til pers..
 
Etter å ha satt på peilutstyret på bikkja gikk vi innover dalen. Vi hadde ikke gått mange meterene før det ble fot og det tok ikke lang tid før haran var på beina.. Haran kom direkte til meg og videre til neste post, men ingen skudd ble løsnet da. Gjorde så ei runde rundt ei gruppe, hvor det forøvrig holder til mange svartgubber og så ned igjen til uttaket.. Der ble da tap en halvtimes tid, men vi fikk haran på beina igjen. Loset da ca en halv time før den kom på posten min, hvor den ble liggende.. Nå er vi oppe i to harar i høst og bikkja virker til å være veldig ivrig, god form og losene blir stadig lengre og lengre.. Så dette virker lovende i tiden fremover..
 
Andrè B 
 

Ingen kommentarer: