tirsdag 13. april 2010

Årets første tiurleik

Fredag skulle årets første tiurleik-opplevelse finne sted. Erik og jeg hadde psyket oss opp til en tung tur i våt snø. Og det ble det! Brukte tre ganger så lang tid som på barmark. Det var i det hele tatt en tur som bar preg av at vi var rustne og at dette var årets første tur... og verre ble det. Etter halvannen times vassing gjennom sørpe, vårflomstore bekker og elgflokker så vi lia der leiken er. Det skulle være en lettelse, men replikken fra baktroppen la en liten demper; "Tore, presenningen ligger i bilen..."

Vel, vel, ikke første natt under åpen himmel, så det skulle vel gå. Det har begynt å mørkne i det vi lister oss inn på leiken. Støkker minst to tiurer, og feelingen for neste dag begynner å dale. Må bruke en snau time på snømåking og rigging av kamonett, så det var nok ikke noe fugl på leiken den natta.
Etter en god natts søvn vekkes jeg av Erik som kan melde om at Rakker'n er på plass! Da tok det 7mnd å få bekreftet at jeg bommet i høst... Og bra var det, for ingen tiur var spesielt ivrig i dag. Hørte et par stykker som slo seg inn og kneppet litt.
Jeg knertet en vørter til forkost, og tomflaska ble et bra fotomotiv i morgensola (i mangel på mye annet å ta bilde av). Erik skulle slå på stortromma til forkost. Drar fram primus, kokekar, pølser, brød, fyrstikker og slukboksen ("Jøss, har jeg med den også?") Planen var å smelte snø til å koke i, men jeg ofret drikkevnnet mitt siden jeg så at Erik si flaske hadde relativt mørkt gult vann etter nattens "nødvendige ærend". Det viste seg at gassbeholderen var så å si tom. Etter en halv time tente vi hver vår fyrstikke og holdt under kjelen, for å spe på såpass at isen smeltet så vi fikk fisket opp pølsene (brukte Sølvkroken Spesial så vi ikke fikk neglespretten). Erik ble litt stiv i maska etter et kjølig pølsemåltid. Pølsemette danset vi lettbeinte som rådyr i vei på hjemveien på skareføre. Gikk et par omveier siden turen gikk så lett, og tilbake i bilen kunne vi konstatere at presenningen lå i bilen.




Takk for turen og pølser ala pisslunken Sølvkroken Spesial :)

Ingen kommentarer: