fredag 16. april 2010

R.I.P. James Vånd

Årets jaktsesong skulle vise seg å få en brå og uventet start. Min hustru satt i kjelleren og beriket livet sitt med Facebook i går kveld. Jes leste avisa da vi hørte rasling fra gamlekjelleren. Mus!? "Om ikke annet skal jeg da få skræmt dæ!" tenkte jeg og rykket opp døra. Der satt det et beist som minnet meg om at bjørnen går ut av hiet i disse dager. Jeg lukket døra like brått som jeg åpnet den. Min hustru så på blikket mitt at det ikke dreide seg om mus, og hun satt det rystet og stirret (fritt oversatt til engelsk: "shaken and stirred"). Det var James Vånd som var der inne. Bikkjene ble hentet og jeg tok det første våpenet jeg kunne finne som egnet seg til formålet. Som pensjonert innebandyspiller har jeg forstatt godt håndlag med kølla og la ut på jakt. James var borte, og alt lys ble slått på. Bikkjene sporet i hver sin retning, og Frigg tok stand ved et gamelt skap. En halestump stakk fram, så jeg dro fram skapet og ut vraltet en feit kladd. Følte at dette var rått parti, og en beskrivelse av avliving av fienden i min bestefars soldathåndbok "hurtig, effektivt og elegant" for gjennom hodet mitt før jeg rettet et velrettet slag over nakken på James. Tetrix gjorde straks krav på byttet med en drøm om tidenes kveldsmåltid (se bildet).

Bloggen er jo opptatt av mål og vekt, men det er foreløpig ikke gjort på dette beistet (kjøkkenvekta går bare til 6kg). Skal ta den med til en kar i bygda som er ekspert på aldersbestemmelse av rev, kanskje han kan sjekke vånd også?

PS! Dyret er til salgs for den som vil flå det og bruke det som sovepose... Bud mottas!

Ingen kommentarer: