onsdag 17. november 2010

Hælvtakt

Da skulle vi ta en Bjønndalenspesial. Alt av litt! Harajakt og Tiurjakt med Tassen og Tetrix. Første skulle det jaktes hara. Min forestilling av Harajakt skulle tell pers. For meg er harajakt en gammelmannsgjæl med ekstremt faste rutiner, tyribål i vegen som post, late jegere i bil og jegere som blokkerer store jaktområder fordi de bruker bil istedet for apostlenes hester og blir forbanna på en stakkars fuglejeger som skal jakte på en liten kvadratkm en hel dag, mindre smarte jakthunder samt en jungel av masse tette uttrykk. Vi var visstnok tradisjon tro ute før lysets frembrudd og det var rene WRC rallyet inni skogen av harajegere som rasa rundt. Vi skulle visstnok se etter spor eller som det heter "se om haran har dænse" (hoppet rundt red anmrk). Etter en liten kjøretur fant vi noen spor og vi slapp ut bikkja. Vi beina under busker,trær, rotvelt og ikke lenge etter "hadde ut" en hara og losen satt i gang. Bjønndalen er jo kjent for å være raus med utlån av utstyr, så jeg fikk en jaktradio (se bilde) utlevert. Var litt forundret over at det ikke var med bæremeis, men greit nok. Sett i forhold til trugene jeg fikk lånt i fjor var dette hightech! Fikk kommandoer om å gå sørover,nordover,østover og var skikkelig gira. Fikk hele tiden info på radio - nå gårn øst, nei nå nord, nå sørøver.. Hadde forresten opp en Tiur på vei til post, så jeg begynte å bli muggen for tidsbruken. Sto og posterte, men fikk ikke noe kommando om å fyre bål, så det vart fort litt kaldt. Føler meg egentlig ganske dum på harajakt og tok et bilde av meg som bekreftet dette (bilde nr 2) Men så lenge meldingen florerte i den orange fuglekassa, var det spennende. Men så kom meldingen jeg venta på : Tassen kom tellbasjatt i spora sine og det var "tap". Er det mulig?? Men fikk beskjed like etterpå at de skulle ringe inn og koble innpå sporet igjen. Etter 10 minutter fikk jeg ny melding "Nå har je koble innpå bikkja" og jeg dro en liten "Yes" inni meg. Men fikk bekreftet like etterpå at nå betydde "koble på" ikke å koble på sporet, men på bikkjebåndet! Jesus Christ. Bjønndalen var både svett og sliten når han kom tilbake og såg ut som en ekte harajeger han og (bilde 3)

Bjønndalen hadde også opp en Tiur på skudd hold under harajakta, men gikk i haramodus med hagle i stroppen godt plassert bakpå ryggen. Så det ble ingen "DOT" (hara red anrmk) og mine fordommer mot denne jakta er uendret.Dette er for yderst spesielt interesserte, men jeg skal gi det en sjanse til - dog tror jeg det blir over jul. Da var det over på fuglejakt. Vi hadde opp en Tiur med det samme vi gikk ut, men Bjønndalen var fremdeles i haramodus og fikk ikke fyrt. 2 loser til, men ingen gode situasjoner.

Tross harajakt var det ivertfall en strålende dag å være ute i skogen! (bilde4)




2 kommentarer:

Hare Krishna sa...

..så de fant ingen stann der haran hadde "gædde". Hadde de gjort dæ hadde det nok i det minste vørti "fot".

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=tlN5uMys7nE