mandag 15. november 2010

Så ble det dot igjen....

Så kom snøen og det ble lettere for harajegeren å sjå hvor haran hadde hoppet, eller....
Tok mæ meg en ivrig harajeger som je forøvrig fekk Gromit av.. Nils M tok mæ seg søstera tel Gromit, mæ navn Tussa... Vi kjørte oppover mot Løvlia og hadde ment å jakte i æljterrenget tel Nils.. Men like før Løvlia hadde hoppet en hara i veien... Det var vanskelig å sjå ettersom den hadde gått der ei go stønn tidligere på natta eller kvelden før.. Og det lå mye snø i fælene.. Snøen lavet stadig ned og fælene hadde snødd igjen da den hadde hoppet av veien..
Vi ble enige alikevell å gjøre et lite forsøk å gikk ei runde mæ bikkjene hvor haran hadde hoppet av. På turen telbake tråkte Gromit trulig ut haran og det ble full los... Losen passerte veien og dro vesteover på toppen... Den kom tilbake og jeg var på vei tel å svare Nils på radioen da haran kom tråkket sitt tilbake og hadde ment seg over veien.. Den ble vari meg å kastet seg telbakat, og da bikkjene omsider kom innpå haran igjen small det et skøtt ovenfor meg... Og det gikk itte lenge før det kom et DOT på jaktradioen...

Dagen var fortsatt ung og jeg dro å hentet Tetrix. Forholdene var bra for å jakte fugl.. Gikk en tur i kjente trakter , men det var lite fugl å komme borti. Men på turen telbakat kom Tetrix borti storfugl.. Han fant fuglen igjen å begynte å lose under ei gran.. Det var såpass tett at jeg måtte i perioder krype meg fram under tettkledde grankvister mæ snø på.. I det jeg begynte å nærme meg, fløy det ei røy ut av et tre.. Men jeg stusset litt over at Tetrix loset i et tre lengre bort, men han ble var røya som dro ut av treet og fløy etter den litt.. Men det gikk itte lenge før han kom tilbake å fortsatte å lose på samme plass...

Det har hendt seg at Tetrix har loset i et tre hvor fuglen da har sittet i et annet tre bortenfor eller at den har flydd tidligere... Men jeg syntes at han loset gjevnt å var svært ivrig, så dænna gongen stolte jeg fullt ut på han.. Noe som skal sies at en bør gjøre hver gong.. Jeg kom nærme , svært nærme dænna gongen.. Når jeg kom to meter ifra treet la jeg børsa innat skuldra og var klar tel å skyte om jeg så fuglen.. I det jeg begynte å bevege meg sakte rundt treet, kastet røya seg ut ... I det den gjorde det smelte jeg ætter et skutt... Og jada, den datt og landet bære noen meter bortenfor.. Artig, for Tetrix og spennende jakt for meg.. Takk for en fin jaktopplevelse!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Er det Jan Erik Ludviksen som står med hara`n?

Anonym sa...

Er nok en gammal ringrev innen harajakt,nemlig sjølveste "Nils toer"
Forørig lik nevnte J E Ludvigsen på dette bildet;-) ØL(vørter)