fredag 10. september 2010

Støkkjegeren himmel og helvete

live fra Tomrop:
Dro opp torsdag kveld med Bjønndalen og TS. Vøri spell inni koia, så vi brukte hele kvelden på og skille laken og dyne. Kl 5 ringte klokka, og vi spratt opp og dro tik skogs. Jeg skilte lag fra dobbeltsengparet og satte i sving Tiurradaren. Var borti en del fugl, men ingen gode sjanser. Så skjedde det en situasjon som ble omgjort fra himmel tell helvete på 7 sek. Jeg fikk tiur i nasan, og gikk målbevist etter lukta. Plutselig flyr det opp en hana som jeg skyter. I det hanen lander flyr det opp en diger tiur, minst 6,5 kg. Planter et skudd og den går ned i bakken. Så spruter det opp ett orrfugl kull på 6,7 fugl. Jeg løper ned tell hanan som spreller, tar den sprellende med mens jeg lader om. Mens jeg løper må jeg slå orrfugl som mygg rundt meg. Kommer ned til der jeg tror tiuren skal ligge, men der var det ittno. Så letter den ca 50 meter fra meg. Flyr 50 meter og går ned. Dette skjer 2 ganger, så ble den borte. Bittert. Lette og lette, men ingen tiur. Finnes det Mår i distriktet så får nok den god kveldsmat ;). Møtte Albert tell lunsj, som hadde laga en hjemmekoselig bålplass som såg ut som ei beverhytte. Trivelig lag det. Etter lunsj ble det en ny tiursjanse, på vei til mer tiurleting. Bom. Gikk med ei skrike i frustasjonen som oppsto.

Litt nedtur første dag, men fangst er fangst.

Går rykter om at priorgutta gjør det godt i elverum. Erik har ifølge ryktene skøti 6 kyllinger, ink 2 tiurer. Tore P har visstnok skøti tiurkylling. Vi får nok se og høre mer fremover :) Så får vi i gammaltiurklubben ta gamlefar i morgen. "gratulerer" begge to

Ingen kommentarer: