søndag 14. september 2008

Banden med Skogsfuglfangst 14.10

Banden, representert ved Erik, Tore og undertegnede dro ut ved 6-tida og dro rett mot Tiurskogen. Var noen orrfugl på veien og vi gikk opp mot "Blæremyr". Like før vi ankommer ser jeg plutselig Erik står og gaper med store øyer og peker forsiktig i et tre rett over meg. Der har det kommet en orrhane uten at undertegnede så den og satte seg. I det jeg løftet børsa dro den ut og jeg fikk en et skudd. Fuglen dro inn i et kratt, vi hørte den bykset - men fant den ikke. Takk til Erik som ikke skjøt av lua mi i den situasjon! Vi satte så kursen til Blæremyr. Her var det liv og vi valgte og posere rundt myra. Erik smøg seg på venstreflank, Tore på høyre mens jeg sto igjen i enden. Erik kom nesten helt ned til myra, da 7-8 orrhaner satte kursen mot enden. Jeg plukket ut den største fuglen og sendte i veien et perfekt skudd. Skuddklysa gikk rett i hjerterota, så sendte jeg ut to flankehagl, som dro på hver side av fgulen og skrudde inn i høyre og venste tinning- perfekt. Den seilte 60-70 meter før den fant ut at den var død.. Siden Erik er uten svartfugl, og han skal ha sin det av æren valgte jeg en svært lav profil når gutta ankom åstedet. Kan vel hende de kunne se et nøktern rykk i munnviken, men jeg holdt meg nok bra!


Vi tok så veien til bilen og nøt nistepakka før vi satte avgårde på ny tokt. Turen gikk til Hønebakken. Vi gikk på rekke og rad, så en del orrfugl og plutselig fikk Tore et etterlengtet treff og knebla ei høne rett i bakken. Erik skjøt et skudd først, før Tore la den rett ned. Perfekt skudd og ei skikkelig fin ØL-høne var sekken.

Etter nok en kaffekopp var banden litt uaktsomme og burde kneblet ei Røy som kom. Men en sto dårlig plassert, en fikk ikke av sikringa og en gikk med knekt børse. Slurvarbe! HHFFF.


Siste økta tok vi ved Mår-kuleskogen. Så veldig
lite i starten, men slutten ble dramatisk. Erik og undertegnede hadde tatt hver sin geografiske rundtur i skogen og Tore satt i bilen og ventet. Jeg gikk ei skikkelig runde og i det jeg nærmet meg bilen kom jeg inn i et virr-varr av storfugl og gammalfugl. Bakset og flakset overalt, men tett skog gjorde det vanskelig. Jeg gikk så til bilen og hente banden og vi satte kursen inn i tettskogen igjen. Gikk ikke mange sekunder før den første bysket i veien. Så skjedde det som Erik kommer til å ha mareritt om lenge. En diger 6.5 kilos dro i veien 5 meter fra sko-tuppa hass. Erik skjøt 2 skudd men Tiurn svevde like frisk videre.. Hasta lavista - ser deg neste Tirsda!! Større mulighet går det ikke ann å få! Var for kort hold :) ..

En fin dag, men ujevnt med fugl i skogen. Kan gå timesvis uten å se ei due, før det plutselig eksploderer! Erik hadde fortjent en fugl i dag, selv om en Tiur hadde blitt litt drøyt :)
Takk for en fin dag karer! Banden er igang.
BJØRNdalen har vørt ute i dag au, men ble det noe??

6 kommentarer:

Anonym sa...

Go kveld, eller kanskje jeg skal si go natt! Er på nattevakt.. Dæ vart ingen fugl på meg i dag, men je fekk nesten løsnet av et skudd. Junior D var for rask på avtrekkeren:). Artig og ikke minst spennende å sjå at hagelen slo inn i røya.. Nå tror je vet åssen en av bandemedlemmene hadde dæ væ G.sætra for en stund tilbake... Ja, ja.. Fugl vart det. Vi så kun to storfugl på ei 3 timers økt..

Fugljakt er artig, men i dag når det lysne starter jakta mæ bikkje. Og Gromit og je er klare for harejakt! Hvis dæ ær noen bandemedlemmer eller ivrige jegere som vil høre en los, er det bare å slenge seg mæ en dag.. Ittno er som å sitta væ et tyribål, mæ en kald vørter i nævan, når losen går... :)

Anonym sa...

Og forresten, gratulerer Bjørn med en fin orrhana! Artig det, men må si at tiuren er noe helt spesielt å skyte.. Fortsatt skitt jakt!

Anonym sa...

Som bandens ornitologiske alibi må jeg påpeke at særlig mye storfugl fikk vi vel ikke;)
Fin dag i skogen, selv om det er artigst når alle får en fugl hver. En tiur er ikke så stor blink, E. (Får passe på å være litt åva-på nå. Det tikker inn meldinger om at E har kommet sterkt tilbake i dag... med bikkje med teft for kylling.)
I dag skal Tetrix ut også, og da er det nesten umulig å ikke finne tiur;)

Anonym sa...

Men orrhanan min, er større en noe tiur Bjørndalen har skøti!!

Anonym sa...

Din førdømrade kop! Prøv å skyt en tiur nå, Grønberg!

Anonym sa...

Den kommer.. Men er som sagt ingen Kyllingjeger.. Tar ikke av sikringen før jeg ser den er 6.5 kg