onsdag 10. september 2008

Første jakttur unnagjort


Da var første jakttur unnagjort. Undertegnede, Bjørndalen, Cato og Tore dro ut tirsdag kveld og overnattet på Øvre Tomrop. En hyggelig kveld, med karbonadesmørbrød, øl og både godt og mindre godt flydium til kaffen. Var vel i seng noe over midtnatt og sirkuset startet. Tore satte igang treskeverket, med snork på innoverpust og bakgårdsvifta på utoverpust. Jeg merket også at jeg var utsatt for Bjørndalens dirty-triks. Han hadde plassert en løk 30 cm fra puta mi, så øynene begynte og renne. Tror nok det var med tanke på at jeg skulle få et ekstra handicap til dagen derpå. Skjønte hvorfor han ville ligge innerst. Prøvde etterhvert og sovne, men merket etterhvert at jeg hadde et eller annet i ryggen.. Hva det var fant jeg ikke ut pga rennende øyne, men synes Bjørndalen var noget smørblid da klokka ringte kl 0430.
Jakta var igang og vi dro før det lysnet. Dro ut til "bitch-koia" og gikk ut derifra. Gikk ikke mange minuttene før Bjørndalen hadde kyllinglos. Storfugl-kull som vi andre bare hørte skrønene om ved første stopp. Så generelt en del fugl, både Røy og orrhøne, samt et orrfugl kull hvor Bjørndalen var i stussen på ei orrhane.. Men ingen fangst. Tok turen innom "shit"koia og skrev oss inn. Etter noen timer tok vi veien tilbake til bilen og byttet ut Tore med Erik. Erik hadde litt senebetennelse i håndleddet og litt slim i munnviken etter intens jobbing for å komme på jakt, men det gikk seg til. Ble ei sløyfe om "Per" Berget og støkket 4-5 røy og sikkert noen 6.5 kg Tiurer som vi ikke helt såg. Jakta er i gang, Bjørndalen er på sporet av kyllinger og alt er ved det normale. En hyggelig tur. PS! Dørmatta utenfor dassen på "shit"koia er ikke dørmatte. Banden røper aldri konkret hvor de går, så vi har kodet utgangspunktene noe :).
Fikk et par skrøner på veien hjem fra Tore og Erik. Tore hadde sett 2 tiur og 2 røy ved "BG-tre sætra" og Erik hadde sett en diger Tiur på vei hjem.. Så dææ. Lasse hadde forøvrig skutt ei orrhøne som han ikke fant igjen og sett en diger tiur i et berg banden nok skal oppsøke til helga!
Takk for turen karer!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hyggelig møte i skogen i dag,traff på den nygifte elgen og en kompis,beklager på det sterkeste at det ikke ble noe pip-pip på dere i banden i dag. Ca 150m etter at vi skilte lag så støkket jeg iveg en stor,svart DC-9...
Må også berømme Bjønndal`n for god observering i skogen i dag,er redd for at du der fant ut noe om mine hemmelige triks!
Regner det som en selvfølge at dette blir mellom oss 2!
Ps:Ikke for å strø salt i gnagsår,men jeg fikk fugl etterpå..
GOD JAKT VIDERE!

Mvh Ø.L(Vørter)

Anonym sa...

Må rette det til 2 tiur, 2 røy og 2 ukjente (sikkert 2 svarte på drøye 6,5kg). Tror tiur-kyllingen la på seg litt etter møtet med meg, mellom 1-36gram.
Var forøvrig godt å være i gang igjen. Det smakte godt med jakttur, god vørterøl og frisk luft (sistnevnte var før Helan og Halvan forpestet skogen) ;)

Anonym sa...

Jeg takker for en virkelig trivelig tur! Det var godt å komme igang med årets jakt.. Mulig je drømte om gammaltiuren Bjørn om natta.. Sov såppas godt så je er usikker... Nå har vel ungfugla fått ristet av seg skallet, så da kan je begynne jakta for fullt!

Og du Ø.L: Deg har jeg vært med på tur før, så triksene kan jeg... Skitt jakt, jaktfolk!