lørdag 13. september 2008

Kveldstur 13 September

Undertegnde tok en 2 timers tur alene og tenkte å gå oppover mot "Erik var den første som dret i den nye utedassen Berget" Hadde ikke gått mer enn 100 meter før jeg hørte en Tiur-lettet bak et snar. Så den ikke før den var på 70-80 meter, så jeg vurderte holdet som tvilsomt. Støkket 2 orr-høner like etter det, men ingen på skuddhold. Så kom jeg borti et orrfugl kull. Var nok 4-6 fugler og så kun høner. De rotet litt frem og tilbake på 60-70 meters hold. Så jeg en slå seg inn i en tett krattskog og smøg meg innpå som en skadeskutt tiger med lyske-strekk og høna levde svært farlig. Så den ikke så jeg måtte skrike den ut. Fjøra sprutet og jeg hørte vingeslag på bakken. Men høna fant jeg aldri.. Argelig. Hadde vært perfekt å hatt med Stinten på søk, men han ble far i går så han slapp unna sporing. Gratulerer med Valpen!!

Til avsluttning dro jeg til "P-Tore", hvor et Orrhane par lever et tvilsomt partnerskap. Gikk 15 meter så fløg det ut ei høne.. Fyrte etter, halefjæra sprutet, men fugeln strøk til skogs og skjønte ikke at den skulle dø. Idiot! Jeg løp etter, og da kom partnerskapskongene opp av lyngen.. Var ikke på skuddhold, så det blir nok kjepp på de i kveld og. Men høne tror jeg nok ikke det blir, for hu er blodsrød i gåsa! Fin tur, men litt surt å ikke ha med fugl hjem. Men de to halvbøgene skal jeg snakke med senere i jakta!

Ingen kommentarer: