tirsdag 23. september 2008

Fytti H......!!!

Ærede lesere av V.Ø.B-web!
Med Erik som sover ut og Bjørn som har byttet ut hagla med støvsuger, måtte jeg ta turen til almenningas varmeste sted alene på søndag. Det skulle vise seg å bli hett rundt ørene (brukte hørselvern hele dagen:)). Et av bandemedlemmene har sagt det var særdeles lite fugl i dette området, noe som pirret min nysgjerrighet. Med det samme lysmåleren viste "skytelys" gikk jeg og Tetrix mot grensen til indianer-land. Ikke lenge før første orrhane var på vingene. Minutter senere ble myra jeg stod på innvadert av 10-12 orrhaner, selvfølgelig utenfor skuddhold. Spillende orrhaner i furutopp var et eldorado for en støl og sårbeint Spets. Etter en halvtimes losing med orrhaner som hele tiden skiftet trær, måtte til slutt en fly over meg. Første skudd i mot havnet nok bak, men det neste satt... nesten. Hele stjerten forsvant, og fuglen fløy rundt seg selv et par runder, med flygeteknikk påfallende likt en humle! Humlens flukt bar inn i et tett kratt, og jeg satte etter, men ingen fugl. Omsider fikk jeg Tetrix ut av orrhanelos, og satte han på saken. Han tok straks sporet og etter 200m lettet en vimsete og noe vettaskremt stakkar, men han kom seg i skjul, og var som sunket i jorden :(.

Turen gikk videre om Bamsebo og i retning Johan-sætra. Ved en bekk satt en tiur som fikk øresus. Tetrix fulgte etter og losen var i gang etter ca 300m. Håpet steg, og innpåsmygingen startet. Utålmodig fugl tyder på kylling. Det flakset og small i så å si samme øyeblikk, og ned falt ei røy! Kullet viste seg å være på minst 6 stykker, men det holdt med ei røy her...

På turen tibake til bilen fikk vi tre-fire fulger til på vingene.

Det var igjen et par timer av dagen, så en liten biltur til storfugl-eldorado ved BGtre-myra var neste "mission". Los etter fem minutter, men utålmodige fugler som ikke sitter i ro, forvirrer en aldrende treskjeller. Vi droppet det prosjektet og fortsatte. Tetrix satte målbevisst til skogs, og i ei glenne så jeg noe passere... Var det tiur? Den slo seg inn i en tett granskog innen skuddhold! Nå skulle vi vente på losen... To bjeff så lettet fuglen. Nok en kylling, og den fikk smake Hevi-shot'n. Hadde tenkt å sette strek for brunfugl i år, men denne var jaggu brun den også... røy!

Bra med fugl på vingene i dag også! Artig med fugljakt, men jeg sier som etter utdrikkingslaget: Nå holder det med brunt for ei stund! Nå er det svartkjele og svart-gubbe som gjelder!

Ingen kommentarer: