tirsdag 13. september 2011

Hmmn

Fantastisk eksemplar av arten Martin. (husk og signer med ett navn av no slag da dekk sende inn innlegg.)

Skulle lissom prøve meg på det samma i dag je da. Tok med en god gammel kamerat. Litt lubben, litt dårlig hørsel, litt grå hår og litt dårlig trent (nei ikke EØ). Tore Mår hadde tipset meg om en plass som skulle vera stinn ta fugl. Alltid litt skeptisk til gode tips fra gode kamerater, for jeg har stort sett opplevd at gode kamerater ikke finnes da det er snakk om Tiur. Ble sendt til en plass som virker oppkalt etter ei skjøge fra Odalen med fast boso på bak dassen på festplassen på 80 tallet. Var litt lunken da jeg gikk ut og gikk en drøy time uten å se ei fjør. Satt med en ekkel følelse av Mår som sitter på jobben og humrer over å ha sendt meg til "skjøgeplassen". Satt meg ned på en furuhol for å ta ei skive mens jeg ventet på bikkja. Da skjedde det...

Rett mot meg kom en Tiurkylling og slo seg inn ett tre foran meg. Jeg hørte det var flere fugl i lufta. Jeg anslo avstanden til ca 30 meter (feil 1) og brente av. Jeg så ikke helt hva som skjedde, men hørte flaksing over alt. Så plutselig kom den som et prosjektil rett mot meg. Jeg blir for het i pæra og brenner av et kjapt skudd (feil 2). Hadde jeg latt den passere hadde jeg hatt 30 meter å sikte på andre veien! At det går ann og kløne det til slik. Men var første gode sjanse i år, og nepa kokte for mye. Så ei røy og en tiur slå seg ned på gruppa ved siden av og bikkja fant de fort igjen. Tiuren dro fort, men røya ble sittende. Fikk ivei ett skudd så fjøra blistre, men den kom seg på vingene og kom seg ca 100 meter frem før den slo seg ned nederst i ei gran. Jeg kom aldri på skuddhold, og den dro lengre ved neste reis. Hadde opp ei røy like etterpå uten resultat det hell.

Da ble det lunsj og kvil på Tomrop. Ble en diskusjon med bikkja som mente jeg hadde opptrådd som en klovn. Jeg kunne ikke annet en beklage det, men harde ord å høre. Etter lunsj såg je ittno.

Det er fugl, men joggu er det langt imellom. Nytte itte å kløne slik på de sjansene man får gitt. Nybegynnerfeil!! Men det var jo bare kylling, og det er jo itte så stas ?? Hell? Men kyllinga je såg var digre og fine, så det er jo bra! BOM er ikkje braaaaaaa. Prøver på nytt i morgen.

Får forresten takke Tore Mår for lån av bikkje og god anbefaling av plass.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry!
Var så oppildnet ta fangsten hass Martin så je glømte det.
Men har å erfart att det er lurt å hølle lua lågt i dætti selskapet;)
TP

T for tiur sa...

"Bare H" som dom seie på Tundra'n. "Synd" det ikke lykkes. Får besøke Odals-skjøga til helga jeg så skal det nok bli andre boller!? :) Jeg har jo en alle tiders statistikk på tiur i år: 5 skudd, derav 4 bom, en treff uten at den gikk i bakken... og en situsjon jeg kløna med sikringen... Det kan bare bli bedre!
Skitt jakt i dag! :)