mandag 12. september 2011

Rapport fra Ællmenninga

Lørdag startet vi i Helvete. Tetrix i godt driv, men fikk ikke en orrhane til å sitte. Noen andre jegere (tror det var de som holdr hus på Kringsjå) støkte en tiur på meg. Den kom bakfra i 100km/t ca 1,4m over hodet på meg. Det ble et travelt skudd som gikk i ei granbuske da den svingte inn bak den. Tror aldri hagla hadde nådd den igjen heller. Tetrix hadde los på et par orrhøner, men brunt er jo ikke så interessant. Hørte stadig folk som snakket, så jeg tror Kringsjå-duo'n gikk etter meg. Det gjorde jo ingenting, for de sevrerte meg en tiursjanse til, nesten identisk. Utfallet ble i alle fall identisk... Lørdag ettermiddag la jeg turen til Rasa-aksla. Tur som anbefales til turfolk som liker flott utsikt. Ikke mye annet å skrive om enn et orrfuglkull som hadde forvillet seg oppi Rasalia.
Søndag var det mer gjenkjennelig 2011-vær for såvel jegere som fugl. På tur ut passerte jeg et par jegere som viste seg å være et par gode naboer (B&L) som hadde snørt regndressene godt igjen rundt ankler, hender og nese. På tur fra bilen støkte vi et rådyr, ble en kort los på det... Like etterpå fikk vi ei røy på vingene. Tetrix snuste i "bosoa", og forstatte å snuse langt innover furuholen. Her er det mer, tenkte jeg. Ikke før tenkt tanken støkker Tetrix opp to tiurer som kommer på skrå mot meg. Den bakerst får ei tæve så fjør og vatn spruter, men de drar videre. Jeg følger dem med blikket så lenge jeg ser dem, men blir forstyrret av det j... rådyret som kommer rett på meg og passerer på 10-12m. Vi følger etter tiurene, og etter halvannen time er det tiur som kaster seg ut fra ei gran, og jeg tror det var to, så da får vi tro at den slapp med skrekken. Vi fulgte likevel etter. Når vi var i ferd med å gi opp dro det først ei røy, så en tiur, så ei røy og så en tiur til. En tiur satte seg på 50m, mens Tetrix loset på ei røy. Ble ikke skuddsjans på noenting. Glemte jeg å skrive hvor jeg jaktet på søndag? Vel, vel, får skrive mer om det sea... (Prøvde meg også på et skudd på rugde, men jeg tror det er lettere å fange en fis...)

Ingen kommentarer: