torsdag 17. september 2009

2 nye jaktdager unnagjort

Hadde en 5 timers tur på onsdag. Gikk hjemmefra og over Josve og festningsberget på kryss og tvers. En årlig tur jeg hadde sett frem til. Alltid sett bra med fugl, men i år var det tomt. Så ei Røy og en svartspett og det var det. Hadde en fin tur lell med kok-kaffe i Starbergkoia. Men fugl var det itte.

Torsdag. Tidlig oppe og satte kursen opp i almenninga. Så to Røy i veien på turen opp. Trøkker like bra på vegen som i skogen ser det ut til (se video). Gikk til ei myr for å postere på hana. Men hanan var oppe før meg, så støkket en 8-10 fugler på vei ned. Posterete i nesten 2 timer, men de kom ikke tilbake. Kald opplevelse. Så 1 fugl på vei ned, men veldig stille oppi rakkelberry traktene.. Etter en lang Cowboylunsj på Tøråsen gikk jeg fra P-Tore, over 2 store myrer. Så 3 Røy, 1 hana og 1 tiur (stor). Siste Røya hørte jeg på bakken, så tenkte jeg skulle komme litt brått på den. Satte opp gangfarta, og gikk på der jeg trodde den satt. Det som skjedde var at jeg gikk forbi fuglen. Den trøkte til jeg var forbi og fløg opp 4 meter fra meg, bak ei granbusk. Fyrte på 1 skudd rett i buska, så var den borte.. Ikke rart man ser lite fugl når de trøkker så jævlig.... Fant 2 kg kantareller på turen, og har endelig funnet en godplass. Sikkert 4 kg igjen i lia :) Grett å ha litt sopp som tilbehør tell stortiurn.. Så får je ta kyllinga tell Bjønndalen og koke litt kraft på!

Hadde som mål å få en Hana i dag, men en Tiurmester må nok bli med sin lest. Jeg har noe spennende på gang i morgen tidlig. Da skal den omtale godtiurn prøves. Har også et par storfugl-kull jeg skal gå etter i morgen. Skal tiur 3 falle for mesteren ?


Ingen kommentarer: