søndag 13. september 2009

Oppsummering 3 første jaktdager..


Det har vært en meget god start på jakta i år. Startet den 10 alene ved Bitchbua. Gikk knapt 10 min, da det fløy opp 2 røy. Fikk inn et skudd på den ene som slo ut vingene og seilte 150 meter inn i skogen før den deiset i bakken. Ren flaks at jeg fant den igjen! Men nå var jeg i gang. Røy på 2 kg. Så tok jeg ei runde oppi er og så egentlig ganske lite. Møtte Tore litt utpå dagen for å ta en svarv. Parkerte ved bandeparkeringa, og gikk over ei runde oppi der. Så lite i starten, men når vi nærmet oss fugletitterkoia begynte det å skje noe. Hadde først opp et storfuglkull, så to orrhaner. Vi skulle møtes med koia, og jeg var først fremme. Helte i kaffe og nøt den. Hørte Tore komme oppi lia, og tenkte det var dumt å sitte med kaffen i nævan og byttet den ut med børsa. Reiste meg opp for å være klar. I det jeg reiste meg, dundret det 40 meter fra meg. En diger svartgubbe kom til synet og fikk smelt på et perfekt skudd. Død i skuddet. Gikk rolig ned for å konstatere at den var død ( hell åssen var detta, mulig det ble en liten feiring ?).. Min første svartgubbe! Fy steike og deilig! På vei mot bilen hadde jeg opp 5 orrhaner i flokk, så antagelig et orrfuglkull og hadde opp et storfuglkull til! Men brydde meg svært lite :)


11 sept tok jeg en morgentur med Cato. Det var en hyggelig, men stusselig tur. Så 5-6 fugl, men få på skuddhold. Så ble mæst kaffe! På ettermiddagen skulle jeg følge opp et tips jeg hadde snappet opp på butikken. Tok først ei runde ved gaukåa, uten å se en skit. Tok bilen og kjørte videre mot tipsplassen. Gikk ca 45 min å så lite. Så begynte å gå ned mot bilen. på ei hogstflate lite før jeg var framme fløg det opp en tiurkylling. Smelte på et skudd, så ene vingen gikk av, men ingen fugl å se. Hentet bikkje, men fant den aldri igjen. Fant fjær 200 meter inn i skogen! Hælvetes surt.

12 sept. Bjønndalen og Tore skulle bli med fra morgenen av å lete etter den skadeskutte. På vei dit skulle vi stoppe en plass som Bjønndalen visste om en Tiur. Jeg ble plassert på post, Tore gikk på post og Bjønndalen skulle støkke. Sto ca 10 min og ingenting skjedde. Da gikk den ned en tiur på bakken like bak meg, så jeg bestemte meg for å gå fra post. I det jeg var ca 50 meter fra ordinær post, smalt det i skogen. Bjønndalen skrek og en Tiur kom praktisk talt rett over meg. Smalt på 2 skudd og i det andre skuddet deiset den i bakken 4 meter fra meg! Tiur 2 ett faktum! Kylling på 2,3 kg. Bra Teamwork, så takk for den! Bra den kom mot Tiurmesteren! Fant ikke den skadeskutte og så noen få fugl på ei runde vi hadde etterpå! PS! Bjønndalen skjøt en Orrhanekylling senere på dagen!

Det var jakta til nå! Tiurmesteren er i rute! Har fri til uka og bosetter meg på Tøråsen. Velkommen på kaffe!


1 kommentar:

Bjørn G sa...

Ryktene fortell om Tore fangs og Bjønndalen fangst.. Vi venter spent på blogg!