mandag 14. september 2009

Å dæ sa pang å dæ sa pang å dæ sa pang

Bjønndaln og jeg troppet opp i Glo'heitlia. Gikk helt til Glo'heit-tjernet før Bjønndaln oppdaget en "kikker". En orrhanekylling stakk hodet opp fra lyngen og konstaterte at der kommer det en harajeger, men den merket fort at den tok feil. Etter dette ble Bjønndaln mer interessert i sauer, og sprang rundt og så etter "merkene til Ester". Da tok jeg likegodt turen opp ei li som det holdt til tiur i fjor. Brun fugl på vingene, kanskje det er flere der! En til, bang, og jeg hørte den falt i bakken. Måtte lete en stund, og fant en pen røy-kylling. Dette fikk Bjønndaln over på fugl igjen. Resten av turen var preget av glissent med fugl, og intet mer i sekken.

Etter å ha fintet vekk Bjønndaln, tok jeg et soloraid lengre vest. Har en tiur "på gress" der. Gikk en time før tiuren lettet på 10m hold. Iveren tok overhånd og jeg blåste av begge skudd for tidlig...BOM! Relativt muggen gikk jeg mot bilen. På veien kom jeg over et orrfuglkull, hvor jeg forsynte meg med en hanekylling. Det siste jeg skulle prøve var ei hogstflate, før jeg skulle gå til bilen. DER, TIUR! Smeller på en bismuth uten at det gav resultat. Med en Wingmaster som andreskudd, fikk den nok til å gå i bakken. Men enkelt skulle det ikke bli. Lette etter den i over en time, da raslet det under ei lita gran på ei hogstflate 5m foran meg. Dagen var fullkommen:) Plukket en drøy kilo kantareller på turen til bilen, så dagens fangst måtte sies å være bra... til slutt.

PS! Det begynner å minke på bandemedlemmer som ikke har skutt tuir i år... Det går rykter om tiurfall i går efta/kveld også...

Ingen kommentarer: