søndag 20. september 2009

Svartkopp og svartgubbe



Søndagens jakttur startet ved ei myr oppkalt etter Ø.L., og skulle vise seg å bli relativt travel. Hadde opp fire tiurer før kl 0800. Det var nok tre forskjellige, jeg tror en ble støkt to ganger. Tetrix var svært travel, han hadde også los på ei orrhøne innimellom tiurjaget. Han jaget opp dagens tiur nr3 som fløy over meg. Den fikk ei salve, og satte seg på topp i ei frøfuru 30m unna. Tetrix fant den ikke igjen med det samme, og den virket urolig, så den ble felt uten at det ble los. Da var bommen på dagens tiur nr 2 glemt. Etter nebbet å bedømme var det en ungfugl, men ikke kylling, og vekta stoppet ikke før 4350g, fin fugl:)


Da var det tid for en svartkopp, og dvele over begivenheten. Et kvarter senere var jeg bare det berømte "håret" unna å kunne fyre av på nr4. Resten av turen gikk jeg bare å gliste, og så bare ei jerpe...


Så vidt jeg vet var dette bandens femte tiur i år. Bra utelling på fire mann!:) Da har banden til nå i år to flere enn fjorårsesongen, bra fremgang!


I Mælumsgutua har det oppstått et artig fenomen. Etter all tiur-slaktinga i år så har det blitt så mye tiur-dun, så vi har laget ei tiurdun-dyne. Denne vil bli lagt ut for salg til høystbydende, og vi fikk nok dun til å lage dyne til store "mannfolk" på godt over hundre... Gi bud!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oppkaldt etter Ø.L ? Eneste som kan passe i Ælmeninga er Helvete..

Anonym sa...

Flesktjern(myra)? Lorttjernsmyra????
Ikke vet jeg... Men Vakkermyra er utelukket!!!

Anonym sa...

Purkryggen?

Anonym sa...

Grispurkmyra ?

Anonym sa...

Gråskallen?