tirsdag 15. september 2009

Lite sammendrag fra jakta


Ja ja.. Da er jakta skikkelig i gang.. Må si jeg var redd Grønnberg hadde rett en stund, med at han ikke hadde helt trua på meg i år. Men der tok han feil... Håper jeg..


Jakta startet dårlig med ingen fangst. Jaktet de to første dagene med Åsbygdas store tutrævsønn. Vi lå på Pruterud, hvor vi laget oss god mat, tok oss et par tynne og noen kalde. Så noe fugl, men lite kull. Ingen fugl ble med ned igjen.


Så kom helgen hvor jeg jaktet med Grønberg og Tore. Dagen startet med at vi skulle lete etter en skadeskutt tiur. Men jeg kom plutselig på at jeg viste om noen fugler på tur utover. Slik gentleman jeg er så tilbø jeg meg og være hund. Satte gutta på post og gjorde ei runde.. Og det gikk ikke lenge før en ungtiur kom rett i fanget på Grønberg.. Og den datt ved posten, bra! Vi gikk mye resten av dagen, men så lite fugl og fant ikke igjen den skadde, desverre..

Undertegnede så en tiur litt utpå morgenen, men fikk ikke løsnet av skudd pga at den lettet i tett skog. Etter at Grønberg forlot oss tidlig på dagen dro vi vidrere nærmere bygda. Der så vi lite, men jeg fikk med meg en orrhana. Riktignok kylling.. Men dog svart. Jakta på søndag har Tore skrevet referat fra. Men jeg kan da gi min versjon.. Etter å ha klatret opp flere høydemeter kommer vi tungpustet på ei myr. Der bestemmer vi oss for å gå på hver side av myra. Tore hadde vært der et par ganger tidligere hvor hanan hadde spilt på myra undre jakta. Det blåste godt denne dagen, men ingen av oss var i stand om å høre noe spill. Mens Tore snek seg fram gikk undertegnende å så etter haramøkk og så utover den glisne myra innimellom, og der plutselig fikk jeg øye på et hode som stakk opp bak et tue. Ved et nærmere syn satt det jaggu en orrhane der. Jeg tenkte for meg selv at jeg skulle la den gå, men bråbestemte meg for å smelle på`n. Jaget den på vingene ved første smellen, men datt på det andre..

Plutselig hadde jeg begynt å få litt trua på det igjen. Men det gikk ikke lenge før jeg måtte ned igjen pga konfekt skulle synge i Kvennstua og det var flere i banden som hadde unger der. Så jeg tenkte med meg selv at de kunne ikke løpe rundt ved ei høststri elv og med syngende damer.. Nei, den som ikke har unger og egentlig kunne jaktet videre stilte opp som barnepasser.. Hyggelig det, men når en får melding om at det er skutt tiur under konserten, så da... Ja for å si det sånn, så håper jeg det vanker en bedre middag med litt godt til kaffen.. ;)

Selv med barnepassing, konsert og hellelegging var kvelden fortsatt ung.. Kjente jeg var litt i siget og tenkte at det var på tide å skyte en tiur, helst en gammel en.. To av bandemedlemmene hadde allerede skutt seg det førut. Dro utover og hadde virkelig trua. Kjente melkesyra komme sigende og svetten rant nedover panna.. Det var varmt og godt. Etter å ha gått noen hundre meter begynte jeg å nærme meg plassen hvor jeg hadde observert tiur åra før. Smøg meg fram i terrenget og vudrerte underveis på hvordan jeg skulle gå innpå.. Men det ble så den lurte meg. Dro utover gruppa og ute av syne.. F f tenkte jeg ( ..sa jeg..) . Der gikk den sjansen tenkte jeg. Men etter å ha gjort en skikkelig runde på toppen kom jeg ovenfor plassen der tiuren lettet. I det jeg kommer utpå å ser utover almenningen kaster det seg ut en på vingene.. Jeg like rask, men bommer på det første, mens det andre treffer godt.. Ettersom det har vært mye ettersøk på tiur den siste tiden, løp jeg frem/nedover etter den. Men det var langt og bratt og jeg ble usikker på hvor den hadde landet.. Gikk opp igjen til skuddplassen for å få en oversikt.. Dette hjalp og jeg hørte det raslet i garset litt bortenfor meg.. Det var tiurn og godt var det.. Veldig godt faktsisk.. Selv om dette ikke var en gammel en, så var det en pen ung fugl. 3250 gram veide den.. Så da har bandemedlem nr 4 fått en tiur i år og to haner. Ja, skal vi se... Hmmm.. det er kun svartfugl. Ja for å skyte brunfugl i tiden med dårlig fugl år prøver jeg å ungå.. Det hender jo at en løsner av et, hvis en er ruiktig på hogget..Så lykke til Ødegård, nå er det bare igjen deg som ikke har skutt tiur i år, fjor og året før der igjen... Ps: Du kan jo bli med meg og bli den første i banden til å skyte hara i los riktignok.. Tore er jo en skummel harajeger, men skyter som regel ikke i los..


Skitt jakt!
Andre B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Itte brunt, men hell ingen som vet å vinter er?

Anonym sa...

joa neia så dæ... Skal prøve å oversette... få sjå... nei jeg gir opp!