onsdag 30. september 2009

Liten Tasseblogg!

Utrolig hvor fort tiden går, men her kommer et referat fra harajakta og en liten fuglrunde i elgterrenget. Som vist nedenfor er det et bilde av Tassen, vørter og en harapus. For en drøy uke siden hadde jeg med meg to eldre kara fra Tundra`n. Dette var to erfarne harajegere og som "jordbærkongen" oppi der kalte dom, skarpskyttere!

Det lovet bra med to skarpskyttere på post. Vi startet nederst i M... z lia og gikk oss gradvis oppover mot toppen. Tassen tok fine runder rundt meg på vei oppover men fant ikke noe interessant.. Gamlekara ble ompostert underveis og til slutt var dom på toppen begge. Den ene sto ved en krapp sving, hvor det gikk en grasvei søåver, mens den andre ved ei saukve.

Etter å ha passert veien ved saukvea, begynte Tassen å logre godt med halen og brukte nasan flittig.. Her hadde haran vøri.. Men satt den langt unna og kom vi til å finne den.. Men Tassen kom nok på morgensfot og dro ut, ca en 500 meter sø-østover.. Det gikk ikke lenge før han skrek ut haran. Losen passerte grasveien og kom opp igjen ved posten ved svingen.. Der ble det litt drygt hold, så haran dro oppover veien til neste post, hvor det ble DOT!!!

Gromit og "Tassefar" var godt fornøyd med dagens fangst.. Ikke den lengste losen, men en fin jevn los. Hadde et par tap, men fant den igjen.. Vært i veien noen ganger etter dette, hvor jeg har observert tiur, opptil flere.. Men jeg tenkte å la dem bli litt større først og ta dem nærmere jul ;)

Kan også nevne at jeg har gjort noen runder i elgterrenget for å finne igjen elgposter. Har da innimellom tatt med meg børsa.. Dette har resultert i en voksen orrhana.. Den dro opp i et tett vikjær, så jeg fikk ikke fulgt på den. Bare kastet opp børsa og trakk av. Hadde ikke noe tro på at jeg hadde truffet den.. Men da jeg gikk bort for å titte lå den der sten dau oppå gule laublar.. Første skikkelige tegnet på at høsten er på full vei!!

Nå er det snart elgjakt. Kanskje det kommer noe referat utover jakten..
Fortsatt skitt jakt til dere alle, en vørterskål fra Tundran!!

Andre B

4 kommentarer:

Tusseladdetassen sa...

Hvem er Gromit???

Anonym sa...

En animasjonshund og jakthunden til vørterølbande nr 4..

Anonym sa...

Ingen Vørterhund som heter Grommit. Kan ikke kalle ei jaktbikkje for Grommit. Tassen, Tetrix og Eira er Vørterbikkjer!

Anonym sa...

Så dæ.....